Död på Julafton

Vilken start på julen... skulle skjutsa Fern till hunddagis och körde över en ekorre... :( Vidrigt var det, helt hemskt. Jag var i vänsterfilen, en bil var i högerfilen bredvid mig. Jag ser hur en bil börjar backa ut framför oss ut i högerfilen och tänker att snart kommer han i högerfilen att slänga sig in framför mig för att byta fil för att komma undan den som backar, för så gör de här. De bara kastar sig hit och dit i filerna. Man måste alltid vara uppmärksam på de omkring en för hux flux ligger de mitt framför näsan på en och man får kasta sig på bromsen.
Detta tänker jag alltså under någon sekund. När jag ser tillbaka mot vänster ser jag ekorren komma springande. Den har klarat sig förbi bilarna på andra sidan, men nu kommer den mot mig och jag hinner inte bromsa. Jag kan inte värja heller för det är bilar runt mig. Så jag känner hur jag kör över den, bump, över dess söta lilla ekorrkropp. 
Jag ser i backspegeln hur den fortsätter över vägen med baken helt släpande... Här börjar jag gråta hysteriskt. Gråter och skriker och får köra in till vägkanten för att ringa Jamie. Hon säger att det inte är mycket jag kan göra, och jag har sån panik att jag inte kan tänka klart. Jag vill vända och se vad som hände med den, men samtidigt, vad kan jag göra? Jag har inga handskar att ta den med, jag vet inte om jag kan slå ihjäl den... jag ber Jamie messa mig nummer till Peta och vilddjurs organisationer så att jag kan ringa dem och be om råd.
Jag följer iaf Jamies råd att åka och lämna Fern och sen åka tillbaka. Hela vägen till vackra Topanga gråter jag hysteriskt. Fern sitter i baksätet och ylar lite till min ylande gråt. Lämnar Fern, ber henne i receptionen om nummer också eftersom Jamie inte messat.
Åker tillbaka och gråter fortfarande, men lugnare nu. Ber universum att den ska ha dött och inte behöver lida. 
Utsikten i Topanga är breathtaking, och jag försöker njuta och suga i mig lite positiv energi.
När jag kommer till gatan där den blev överkörd kommer tårarna, hjärtat slår och jag kollar utefter kanterna om den ligger där nånstans. Jag ser den inte, så åker och parkerar i området bredvid och tar en promenad för att leta vidare.
Går förbi en hemlös gubbe som sitter i en busskur, ger honom en av påsarna som jag har i väskan. 5 dollar och lite godis.
 -- 
--
Sedan ser jag den. Den ligger i gräset på sidan där den kröp upp. Den ser död ut. Jag har en kvinna bakom mig så jag går bara förbi, börjar gråta igen och letar efter blommor att lägga på den.
Går runt kvarteret, tillbaka med tre fina blommor. Och nu står en tjej precis där och röker. Jaja, jag struntar i det. Jag måste få ett avslut på det. Jag sätter mig ner och petar på den med en barkbit. Den rör sig inte och är  lite stel redan. Tårarna rinner och jag snyftar och lägger blommorna bredvid den. Den är så vacker. Söt liten mun, slutna ögon, vackra tassar. Inget blod. Gräset är så grönt och mjukt, solen skiner på oss. Det kunde inte ha varit vackrare. Den ligger och sover ser det ut som. Jag är så innerligt tacksam att den är död. Var livärdd att den skulle lida och få svälta ihjäl. 
Tjejen tittar på mig och jag känner att jag borde förklara mig. Så jag säger vad som hände och hon bah: men gumman, åh nej vad hemskt! Men du vet, han hade nog något fel i huvudet. Ekorrar som springer ut i vägen är lite konstiga. Du räddade honom från ett liv i misär.
Jag nickar fast jag tänker att, njaaa, det stämmer kanske inte. De springer ju bara runt och letar nötter, inte behöver de vara konstiga för det. De lever i en farlig värld bara.
Men iaf, det kändes bra att hon pratade med mig.
Jag satte mig ner och sa förlåt fler gånger, tittade på den, beundrade den för att den var så vacker. 
Jag funderar på att kanske begrava den, men senare ikväll. 
Nu är ögonen svullna, huvudet värker, men jag känner en enorm lättnad iaf. Den är i himlen med mina älskade djur. Den led inte, utan dog nog ganska snabbt. Den kändes ju redan stel efter en knapp timme.
--
Hemskt var det, ingen bra början på julen. Iofs, början av dagen var bra. Bear och jag hade julmys och öppnade presenter från mamma och drack glögg. Bear fick lyxig blötmat och Fu också. De blev så glada!
Men att det skulle bli såhär när jag skulle skjutsa Fern genom de vackra bergen, det var inget vidare.
Men ekorren är i himlen, och jag ska njuta av kvällen med min värdfamilj. Det blev bra av det. 
En hemlös fick lite glädje. Han satt och sög på en karamell när jag gick tillbaka förbi honom och sa glatt: thank you!
Jag ska skänka lite extra pengar till djurrättsärenden i ekorrens minne också <3
 
God Jul allihopa, hoppas ni haft en underbar julafton! <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0